Przez wieli kierowców, szwedzka firma utożsamiana jest z bezpieczeństwem. jej początki to rok 1927, w którym to został zaprezentowany pierwszy pojazd. Znacznie wcześniej od pierwszego pojazdu pojawiła się nazwa przedsiębiorstwa. Wiadomo, że została ona wymyślona przez pracowników szwedzkiej fabryki łożysk kulkowych SKF, a jako znak firmowy została zarejestrowana w 1915 roku. Nazwa Volvo idealnie pasowała do produktu, który wytwarzało przedsiębiorstwo, gdyż volvo po łacinie oznacza toczyć się. Kto wie jakby dalej potoczyły się losy marki, gdyby w fabryce SKF nie doszło do spotkania Assara Gabrielssona oraz Gustafa Larsona, które stało się okazją do snucia planów dotyczących budowy auta.
Pierwszy pojazd zostaje zbudowany w 1927 roku. To Volvo OV4, które potocznie nazywane było Jakobem. Kabriolet wzorowany na amerykańskich pojazdach miał czterocylindrowy silnik o pojemności 1 944 cm3, generujący 28 KM mocy. Z ciekawostek warto dodać, że prototyp miał źle złożony mechanizm różnicowy i mógł się poruszać tylko tyłem, ale usterkę udało się naprawić przed premierą. Do produkcji trafił także model PV4, który miał zamknięte nadwozie.
Assar Gabrielsson oraz Gustaf Larsson od początku w swoich projektach stawiali przede wszystkim na jakość oraz odpowiedni poziom techniczny. Niebawem po założeniu firmy, w 1928 roku rozpoczyna się także produkcja pojazdów użytkowych. Rok później powstaje model PV651, który był pierwszym samochodem z sześciocylindrowym silnikiem chłodzonym wodą. Pojawia się także wariant PV652 z hydraulicznymi hamulcami.
Kiedy w Europie trwa II wojna światowa, szwedzka firma opracowuje projekty kolejnych samochodów osobowych. W 1944 zostało zaprezentowane Volvo PV444. Nazwa ta nie jest przypadkowa, gdyż samochód miał 4-cylindrowy silnik, moc 40 KM, a mogły nim podróżować 4 osoby. Samochód produkowany był od 1947 roku.
W 1957 roku oferta wzbogaca się o model 120 Amazon. Warto zaznaczyć, że po raz pierwszy to właśnie w tym aucie Volvo zamontowało trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z przodu. Montowane były one także m.in. w Volvo PV 544, które produkowane było w latach 1958 – 1965. Volvo 120 Amazon był także pierwszy pojazdem, który poddany został testom zderzeniowym.
W 1964 roku otwarty zostaje nowy zakład pod Goteborgiem, który pozwala zwiększyć produkcję. Dwa lata później pojawia się model 144, który posiadał tzw. kontrolowane strefy zgniotu. Wprowadzono urządzenia kontrolujące emisję spalin, a pasy bezpieczeństwa pojawiły się na tylnej kanapie.
W 1973 roku firma przejmuje część akcji DAF a, a rok później ma miejsce premiera modeli 240 oraz 260. W latach siedemdziesiątych debiutuje Volvo serii 300, a w latach osiemdziesiątych Volvo 400. Wtedy też Volvo pierwszy raz pod maską szwedzkiego auta pojawia się jednostka z turbodoładowaniem. Kolejne lata przyniosły następne systemy bezpieczeństwa m.in. pasy z mechanizmem samoregulacji, system chroniący przed skutkami zderzeń bocznych i system zawieszenia Delta-link.
W latach dziewięćdziesiątych XX wieku zmienia się nazewnictwo modeli szwedzkiego producenta. Obecnie w sprzedaży są dostępne m.in. limuzyny S60 i S80, SUV-y XC90, XC60, XC40 i XC70, a także auta V40, V60 i V70 w wariancie kombi. Warto zaznaczyć, że w 1999 roku Volvo zostało kupione przez koncern Forda, a następnie w 2010 roku Volvo Car Corporation odkupiła chińska firma Geely. Wytwórcą pojazdów ciężarowych tej samej marki jest koncern Volvo AB.
Od samego początku istnienia marki samochody Volvo startowały w wyścigach. Volvo 240 Turbo startowało w dwóch prestiżowych seriach wyścigowych European Touring Car Championship (ETC) oraz Deutsche Touringwagen Meisterschaft (DTM). To dziś mało znany fakt, ale Volvo jako jeden z pierwszych producentów na świecie zaczął stosować turbodoładowanie w autach seryjnych. Wówczas Volvo 240 Turbo z nadwoziem kombi było najszybszym seryjnie produkowanym kombi na świecie. W 2016 roku sportowe tradycje kontynuowało Volvo S60 Polestar TC1, zaprojektowane specjalnie z myślą o zwodach. Za kierownicą usiedli uznani kierowcy rajdowi: Thed Björk i Fredrik Ekblom. Jednak kolejny rozdział legendy dopiero czeka na napisanie: przyszłość należy do tego, kto ma wspaniałą historię.