We współczesnych samochodach stosowane są dwa rodzaje doładowań. W tzw. doładowaniu mechanicznym powietrze dolotowe zostaje wstępnie sprężone, po czym zostaje skierowane do komory spalania. Na skutek jego wyższego ciśnienia, zwiększona zostaje również porcja wtryskiwanego paliwa. W konsekwencji tego działania uzyskuje się większą moc, a także wyższą wartość momentu obrotowego jednostki napędowej, przy jednoczesnym zachowaniu tej samej prędkości obrotowej oraz pojemności skokowej. Doładowanie mechaniczne ma jednak swoje ograniczenia: ze względu na to, iż kompresor jest napędzany przez silnik, udaje się osiągnąć jedynie niewielkie zwiększenie mocy (w granicach od 10 do 15 proc). Ponadto w miarę wzrostu mocy silnika rośnie też moc pobierana z wału przez samą sprężarkę, co pochłania część dodatkowej mocy wypracowanej przez układ doładowania. W samochodach Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 stosowany jest bardziej efektywny drugi rodzaj doładowania, tzw. turbosprężarkowy. W tym rozwiązaniu wykorzystywana jest energia wylotu spalin napędzających turbinę, która pozwala na efektywne podniesienie mocy i momentu obrotowego silnika, co wpływa na jego elastyczność i dynamikę.
W dzisiejszych czasach turbosprężarki przestały być elementem spotykanym wyłącznie w drogich i szybkich autach. Wyśrubowane normy emisji spalin oraz rosnące oczekiwania rynku w kwestii osiągów i spalania wymusiły montowanie turbosprężarek w większości modeli Volvo XC40, XC60, XC70, XC90. Konstrukcja turbosprężarek jest relatywnie prosta, ale błędy i zaniedbania eksploatacyjne bywają kosztowne.Koncepcja turbodoładowanego silnika liczy przeszło 100 lat. Pod maski samochodów Volvo turbo zaczęło trafiać w latach 80. XX wieku. Spektakularny rozkwit tej technologii nastąpił w ostatniej dekadzie.
Turbodoładowanie perfekcyjnie wpisuje się w wizerunek współczesnych Volvo XC40, XC60, XC70, XC90. Zwiększa sprawność silników, wykorzystując energię gazów spalinowych. Wzrost mocy jednostkowych pozwala na zmniejszanie rozmiarów i mas jednostek napędowych. Z kolei przyrost momentu obrotowego przy niskich i średnich obrotach poprawia osiągi, jak również pozwala na częstsze korzystanie z niskich obrotów, co redukuje zużycie paliwa.Najważniejszym elementem turbosprężarki jest napędzany spalinami wirnik, który odpowiada za tłoczenie powietrza w stronę cylindrów. Przyszło mu pracować w ekstremalnych warunkach. Temperatura spalin jest liczona w setkach stopni, a wirnik turbiny osiąga 100-250 tysięcy obr./min.
Większość kierowców zdaje sobie sprawę z konieczności schłodzenia turbosprężarki, czyli odczekania 1-2 minut przed zgaszeniem silnika pracującego wcześniej pod dużym obciążeniem, np. na autostradzie. Szybka jazda może rozgrzać turbosprężarkę do czerwoności. Nagłe wyłączenie silnika, czyli przerwanie cyrkulacji oleju, prowadzi do zwęglenia środka smarnego na łożyskach turbosprężarki. Radykalnie pogarsza się też chłodzenie turbiny – krążący olej odbiera ciepło, które po wyłączeniu silnika będzie już tylko rozpraszane.
Mniejszy odsetek kierowców pamięta o konieczności delikatnego traktowania zimnego silnika. Turbosprężarka Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 leży w sporej odległości od głównej magistrali olejowej. Zdecydowanie odradzamy wciskanie gazu podczas uruchamiania jednostki napędowej. W pierwszych sekundach łożyska wirnika praktycznie nie są smarowane. Sytuacja szybko się poprawia, ale dopóki silnik nie osiągnie temperatury roboczej, nie należy wkręcać go na więcej niż 2500-3000 obr./min.
Przypominamy, że o należytym rozgrzaniu nie można mówić w chwili zatrzymania się wskazówki temperatury płynu chłodzącego w połowie skali. Olej nagrzewa się na dwukrotnie dłuższym odcinku. W okresie zimowym gaz można z czystym sumieniem dociskać dopiero po kwadransie spokojnej jazdy.We współczesnych samochodach stosowane są dwa rodzaje doładowań. W tzw. doładowaniu mechanicznym powietrze dolotowe zostaje wstępnie sprężone, po czym zostaje skierowane do komory spalania. Na skutek jego wyższego ciśnienia, zwiększona zostaje również porcja wtryskiwanego paliwa. W konsekwencji tego działania uzyskuje się większą moc, a także wyższą wartość momentu obrotowego jednostki napędowej, przy jednoczesnym zachowaniu tej samej prędkości obrotowej oraz pojemności skokowej.
Doładowanie mechaniczne ma jednak swoje ograniczenia: ze względu na to, iż kompresor jest napędzany przez silnik, udaje się osiągnąć jedynie niewielkie zwiększenie mocy (w granicach od 10 do 15 proc).Ponadto w miarę wzrostu mocy silnika rośnie też moc pobierana z wału przez samą sprężarkę, co pochłania część dodatkowej mocy wypracowanej przez układ doładowania. W samochodach Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 stosowany jest bardziej efektywny drugi rodzaj doładowania, tzw. turbosprężarkowy. W tym rozwiązaniu wykorzystywana jest energia wylotu spalin napędzających turbinę, która pozwala na efektywne podniesienie mocy i momentu obrotowego silnika, co wpływa na jego elastyczność i dynamikę.
Wpływ na kondycję turbospręzarki ma też ogólna dbałość o stan techniczny Volvo XC40, XC60, XC70, XC90. Regularne wymiany filtra powietrza i używanie produktów oryginalnych lub renomowanych firm, uchronią wirnik przed kontaktem z mikrozanieczyszczeniami. Z tego samego powodu trzeba niezwłocznie usuwać nieszczelności w układzie dolotowym. Nie wolno lekceważyć także innych problemów technicznych – np. niesprawności zaworu EGR, która może doprowadzić do podniesienia temperatury spalin.
Niezwykle ważną rolę odgrywa troska o olej silnikowy. Kluczowym aspektem jest regularna kontrola jego stanu i stosowanie syntetycznych produktów, spełniających parametry określone przez konstruktorów Volvo XC40, XC60, XC70, XC90. Przebiegi między wymianami oleju w Volvo z turbospręzarkami powinny być co 10-15 tys. km. Wymieniając olej zawsze należy pamiętać o wymianie filtra oleju.
W kilkuletnich Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 warto przyjrzeć się przewodom podciśnieniowym. Nieszczelności mogą doprowadzić do wytworzenia nadmiernego ciśnienia doładowania, które jest szkodliwe, ponieważ zwiększaja obciążenie wszystkich elementów silnika.
Warto pamiętać, że turbosprężarki o zmiennej geometrii – nie przepadają za przesadnie łagodnym traktowaniem zespołu napędowego. Korzystanie wyłącznie z niskich obrotów sprzyja gromadzeniu się osadów i sprawia, że łopatki kierownicy spalin pracują w ograniczonym zakresie, co może doprowadzić do ich zakleszczenia.
Kiedy dochodzi do awarii turbosprężarki, decyzji o naprawie nie należy odwlekać w czasie. Szczególnie niebezpieczne są uszkodzone turbosprężarki w silnikach diesla D2, D3, D4, D5 . Zassanie większej ilości oleju silnikowego może doprowadzić do tzw. „rozbiegania” jednostki napędowej. Silnik zaczyna spalać własny olej, błyskawicznie wchodzi na obroty i całkowicie wymyka się spod kontroli elektroniki. Będzie pracował do momentu wypalania oleju lub uszkodzenia układu korbowo-tłokowego. Jedynym ratunkiem jest zdławienie silnika wysokim biegiem i szybko zwolnionym sprzęgłem.
Mnogość czynników wpływających na stan turbosprężarki nie pozwala na precyzyjne określenie jej żywotności. W intensywnie eksploatowanym aucie może ulec uszkodzeniu nawet po 100 tysięcy kilometrów. Jeżeli samochód jeździ przede wszystkim po autostradach, jest należycie traktowany i serwisowany, nawet kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu nie musi oznaczać kresu żywotności turbosprężarki.
Uszkodzoną turbosprężarkę w Volovo XC40, X60, XC70, XC90 można zastąpić w naszym Serwis Lemon Car Volvo Warszawa nowym elementem. W grę wchodzi również profesjonalna regeneracja turbosprężarki, przywracająca w pełni jej działanie. Dzięki naszej pomocy Twoje Volvo znów będzie bezpieczne i w pełni sprawne.
Regeneracja Wymiana Czyszczenie Turb Turbosprężarki Volvo Warszawa