Coraz ostrzejsze normy emisji wymusiły stosowanie systemów eliminujących cząsteczki sadzy ze spalin we wszystkich nowych samochodach Volvo z silnikami diesla D2, D3, D4, D5. Filtry cząstek stałych DPF działają skutecznie, jednak są typową częścią eksploatacyjną, która w zależności od sposobu użytkowania pojazdu dokonuje żywota po ok. 100-250 tys. km.
Czarny dym z rury wydechowej przez lata był znakiem rozpoznawczym samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Rosnące zaawansowanie jednostek napędowych, jak również zaostrzane normy emisji sukcesywnie ograniczały skalę tego zjawiska. I dobrze. Cząsteczki sadzy mogą prowadzić do poważnych chorób dróg oddechowych, a przy gwałtownie rosnącej popularności aut z turbodieslami problem zadymienia miast przestawał być zjawiskiem marginalnym.
Przełomem był 2009 rok, po którym wszystkie nowo homologowane samochody osobowe Volvo musiały spełniać normę emisji Euro V.
Było to możliwe, o ile w układzie wydechowym znajdował się filtr cząstek stałych. W ciągu dwóch kolejnych lat DPF (z ang. diesel particulate filter; z franc. FAP – filtre à particules) stały się standardem we wszystkich samochodach Volvo XC40, X60, XC70, XC90 – D2, D3, D4, D5.
Filtry cząstek stałych DPF wyłapują sadzę ze spalin i gromadzą ją. W ustalanych przez elektronikę okresach – obliczanych w oparciu o ciśnienie spalin na wlocie i wylocie filtra – dokonywane jest kontrolowane wypalenie sadzy. Sadza jest dopalana strumieniem gorących spalin. W celu utrzymania ich temperatury na niezbędnym poziomie komputer manipuluje ilością i czasem podawania paliwa do cylindrów.
Proces oczyszczania filtra DPF z sadzy w Volvo XC40, X60, XC70, XC90 – D2, D3, D4, D5 przebiega najsprawniej, kiedy silnik pracuje pod obciążeniem. Ma to miejsce np. podczas jazdy z prędkością 80 km/h i obrotami na poziomie 2000-3000 obr./min. Proces pełnego oczyszczenia filtra trwa od kilku do kilkunastu minut. Nie jest to problemem, kiedy auto co jakiś czas wyrusza poza obszar zabudowany. A gdy jest eksploatowane wyłącznie w mieście? Jazda na niskich obrotach i niedogrzany silnik nie jest w stanie oczyścić filtra. Aby nie dopuścić do jego nieodwracalnego zapchania, elektronika walczy o wypalenie sadzy, zwiększając dawki podawanego paliwa, co podnosi temperaturę spalin.
Samochody zwykle nie informują kierowcy o fakcie rozpoczęcia wypalania zawartości filtra komunikatem lub kontrolką. Kto przeoczy wzrost chwilowego zużycia paliwa, inny odgłos pracy motoru lub pojawienie się charakterystycznego zapachu i zakończy jazdę, przewie proces. Elektronika podejmie próbę kolejnego wypalenia filtra przy pierwszej nadarzającej się okazji. Za każdym razem pewna ilość niespalonego oleju napędowego przenika po cylindrach do miski olejowej, co prowadzi do rozrzedzania środka smarnego.
Jeżeli samochód Volovo XC40, X60, XC70, XC90 – D2, D3, D4, D5 nie zdoła się samodzielnie uporać z nadmiarem sadzy, silnik przejdzie w tryb awaryjny i poinformuje o konieczności wypalania DPF w trybie serwisowym, którego można dokonać w naszym serwisie Lemon Car. W takich sytuacjach procedury serwisowe przewidują również wymianę oleju.
Ze względu na wspomnianą możliwość rozrzedzania oleju paliwem, użytkownik Volvo XC40, X60, XC70, XC90 – D2, D3, D4, D5 z filtrem DFP powinien regularnie kontrolować poziom środka smarnego. Jeżeli przekroczy on poziom maksymalny, wzrasta prawdopodobieństwo przedostawania się przez odmę nadmiernej ilości par oleju do cylindrów. Nie zostaną one w całości dopalone, co w dłuższej perspektywie doprowadzi do uszkodzenia filtra. Podobny scenariusz ma miejsce, kiedy wyeksploatowana turbina wyrzuca do kolektora dolotowego znaczne ilości oleju lub zużyte wtryskiwacze w niekontrolowany sposób podają paliwo do cylindrów.
Właściciel Volovo XC40, X60, XC70, XC90 – D2, D3, D4, D5 wyposażonego w DPF powinien również pamiętać o konieczności stosowania olejów niskopopiołowych. Materiały z których wykonano filtry cząstek stałych są czułe na zawartość siarki, fosforu i popiołów siarczanowych. Tworzą one na powierzchni filtra niemożliwy do usunięcia osad. Źródłem szkodliwej siarki może być też niskiej jakości olej napędowy. Unikajmy więc zakupu paliwa w punktach, które wzbudzą nasze wątpliwości. Z ostrożnością warto podchodzić także do dodatków uszlachetniających olej napędowy.
Zapchany filtr cząstek stałych DPF w Volovo XC40, X60, XC70, XC90 – D2, D3, D4, D5 można zastąpić w naszym Serwis Lemon Car Volvo Warszawa nowym elementem. W grę wchodzi też regeneracja lub chemiczne czyszczenie filtra DPF. Dzięki naszej pomocy Twoje Volvo znów będzie bezpieczne i w pełni sprawne.
Regeneracja
Wymiana
Czyszczenie filtra DPF
Volvo Warszawa