Serwis Klimatyzacji

Serwis Klimatyzacji

Wbrew pozorom, układ klimatyzacji w samochodach Volvo jest stosunkowo prosty, a zasada działania mało skomplikowana. Pod względem budowy przypomina trochę układ chłodzenia silnika i ogrzewania kabiny, a kluczową różnicą jest obecność i funkcja kompresora klimatyzacji. Pełni on kluczową rolę w układzie, ponieważ odpowiada za sprężanie czynnika, a dzięki temu, za wydajne chłodzenie.

Układ klimatyzacji jest układem zamkniętym składającym się z kilku elementów i przewodów, zarówno sztywnych jak i elastycznych. Całość dzieli się na dwie części: wysokociśnieniową i niskiego ciśnienia. W układzie krąży czynnik klimatyzacji, którego praca odpowiada za chłodzenie powietrza dostającego się przez układ wentylacji do kabiny Volvo.

Kompresor klimatyzacji jest swego rodzaju pompą, której zadaniem jest sprężanie czynnika w układzie. Gdy czynnik wydostaje się z pompy jest nie tylko mocno sprężony, ale także rozgrzany pod wpływem wzrostu jego ciśnienia.

W takim stanie trafia do skraplacza, znanego jako chłodnica klimatyzacji. W skraplaczu, który montuje się na przedzie samochodu, następuje obniżenie temperatury czynnika dzięki pędowi powietrza podczas jazdy i nieustannej pracy wentylatora. Jak sugeruje nazwa, w skraplaczu czynnik zmienia stan skupienia z gazowego w ciekły, czyli jest skraplany. W takim stanie trafia do osuszacza. W tym elemencie układu następuje oddzielenie od płynnego czynnika roboczego zanieczyszczeń mechanicznych, pary wodnej i cząstek powietrza. Jest to w pewnym sensie filtr całego układu, chroniący jego drobne elementy przed blokadą.

Kolejnym etapem jest rozprężenie czynnika, które następuje w zaworze rozprężającym. W wyniku gwałtownej reakcji czynnik, którego ciśnienie zmienia się już w samym parowniku, zostaje bardzo mocno schłodzony. Parownik to z kolei mała chłodniczka, przez którą przepływa strumień powietrza generowany przez wentylator. Powietrze, które ma trafić do kabiny zostaje schłodzone dzięki obecności parownika w kanale wentylacji. Działa to analogicznie do układu ogrzewania, gdzie nagrzewnica jest odpowiednikiem parownika. Wówczas do wnętrza samochodu wpada ciepłe powietrze. Czynnik klimatyzacji po rozprężeniu w parowniku zostaje zassany przez pracujący kompresor i proces zaczyna się od początku.

Czynniki stosowane w systemach klimatyzacji w Volvo XC90, XC60, XV40, XC70

Najpopularniejszym czynnikiem klimatyzacji ostatnich lat i jeszcze obecnie jest substancja o oznaczeniu R-134a. Jest tania, łatwo dostępna i dobrze spełnia swoje zadanie. Ma tylko jedną wadę – jest szkodliwa dla atmosfery, a konkretnie dla warstwy ozonowej. Ma wskaźnik GWP (Global Warming Potential) wynoszący 1430, podczas gdy wartość nie szkodząca atmosferze to 1. Taką wartość ma na przykład dwutlenek węgla, który nie wpływa na zjawisko powstawania tzw. dziury ozonowej, a jednocześnie jego wartość GWP to jednostka miary tego wskaźnika.

Dlatego tematem czynników klimatyzacji zajęła się m. in. Komisja Europejska, która uchwaliła dyrektywę 2006/40/EU. Według niej, wszystkie nowo homologowane samochody Volvo muszą być wyposażone w czynnik, którego wartość GWP wynosi maksimum 150. Producenci samochodów i czynników klimatyzacji niemal zgodnie postanowili korzystać z nowej substancji oznaczonej jako HFO-1234yf. Jej wartość GWP to 4, a zatem nie jest specjalnie szkodliwa dla atmosfery.

Problemy z układem klimatyzacji w Volvo XC90, XC60, XC40, XC70

Podstawowym objawem awarii układu klimatyzacji jest brak chłodzenia, czyli zimnego powietrza w kabinie samochodu. Inne, bardzo często występujące objawy to zaparowane szyby i nieprzyjemny zapach wydobywający się z otworów układu wentylacji. Trudniej zauważyć takie objawy jak podwyższony poziom hałasu czy zużycia paliwa, zwłaszcza w dobrze wyciszonych Volvo XC90, XC60,XC40, XC70.

Czujesz, że klimatyzacja nie chłodzi tak jak trzeba? To może być objaw usterki lub tylko brak czynnika.

Każdy z wyżej wymienionych objawów ma swoje typowe przyczyny. Za niewydajne chłodzenie powietrza zwykle odpowiada brak czynnika lub jego zbyt mała ilość w układzie. Jeżeli jest go za mało, niektóre układy klimatyzacji po prostu przestają działać – kompresor się nie włączy. Szyby parują najczęściej wtedy, gdy filtr kabinowy jest już brudny. Z tego samego powodu w kabinie pojawiają się nieprzyjemne zapachy stęchlizny, choć w tym przypadku przyczyną może być również zabrudzenie całego układu wentylacji. Hałas i podwyższone zużycie paliwa mogą być oznaką problemów z pracą kompresora klimatyzacji, zaworu rozprężnego lub niedziałającego wentylatora skraplacza.

Każdy z elementów układu klimatyzacji może się popsuć lub naturalnie zużyć.

Dlatego ważna jest regularna kontrola układu, zwana również serwisem klimatyzacji. Podczas takiego serwisu sprawdzana jest przede wszystkim szczelność układu, ponieważ ten nie będzie spełniaj swojej funkcji, jeżeli nie będzie w nim czynnika. Najczęściej szczelność układu sprawdza się przez napełnienie układu azotem do 25 barów.

Nieduża ilość czynnika ulatnia się z układu w sposób naturalny z biegiem czasu, m. in. przez ścianki elastycznych przewodów. Często jednak brak czynnika oznacza nieszczelności, a te mogą pojawić się dosłownie wszędzie. Stosunkowo często chłodnica klimatyzacji zostaje zniszczona lub naturalnie koroduje. Umieszczenie jej z przodu pojazdu powoduje duże ryzyko uszkodzenia przez ciała obce. Rzadziej czynnik ucieka w innych miejscach. Skraplacz może być szczelny, ale zabrudzony, przez co nie będzie efektywnie schładzał czynnika. Innym problemem, znacznie poważniejszym, jest niedziałanie wentylatora skraplacza, który pełni kluczową rolę w schładzaniu czynnika, jeżeli auto nie jedzie.

Drugim elementem, który przypomina chłodnicę jest parownik. Mniejszy, umieszczony we wnętrzu samochodu, do którego trudno zajrzeć, jest bardzo dobrze chroniony przez uszkodzeniami. Niestety, to również świetne miejsce do tworzenia się całych kolonii grzybów.Dlatego należy regularnie czyścić cały układ wentylacji (tzw. odgrzybianie) oraz wymieniać filtr kabinowy. By zapobiec osadzaniu się grzybów i bakterii na parowniku, warto go osuszyć włączając przed zakończeniem jazdy na chwilę ogrzewanie na zamkniętym obiegu, jednocześnie wyłączając klimatyzację.

Najpoważniejszą, jednocześnie najdroższą do usunięcia awarią układu klimatyzacji w samochodach Volvo jest awaria kompresora. Regularnie serwisowany powinien wytrzymać bardzo długo, ale nie zawsze serwis jest prowadzony w odpowiednim czasie i nie zawsze przeprowadza się go fachowo. Przy braku czynnika, a tym samym oleju, kompresor może się zatrzeć. Jeżeli czynnik jest zabrudzony, dochodzi do tego samego.

Ponadto, czynnik pochłania wodę, którą z układu usuwa osuszacz. Jednak długo niewymieniany osuszacz w końcu zostaje napełniony i siłą rzeczy woda w układzie powoduje spustoszenie. Nie tylko może doprowadzić do zatarcia kompresora, ale również do korozji elementów układu. Woda w układzie może spowodować również zamarznięcie zaworu rozprężnego.Naprawy układu klimatyzacji w Volvo XC90,XC60, XC40, XC70 mogą być bardzo kosztowne. Najdrobniejsze to wydatek rzędu kilkuset złotych, ale już wymiana kompresora może być bardziej kosztowna .

Dlatego tak ważny jest regularny serwis układu klimatyzacji, który powinien być przeprowadzany nie rzadziej niż co dwa lata, a najlepiej co rok. Jednak trzeba pamiętać, że serwis klimatyzacji to nie tylko tzw. „nabicie układu” i wymiana filtra kabinowego, ale także kontrola wszystkich jego elementów, czyszczenie układu wentylacji oraz sprawdzenie poprawności działania. Nie warto więc ryzykować, wybierając tanią, niefachową usługę i najlepiej udać się do naszego serwisu Volvo Lemon Car Warszawa.

W trosce o kondycję układu klimatyzacji, należy przestrzegać zaleceń Serwis Volvo Lemon Car Warszawa w kwestii procedur obsługi klimatyzacji.  W Volvo XC90, XC60, XC40, XC70 przegląd układu klimatyzacji powinno się przeprowadzać raz w roku, ale jeżeli klimatyzacja nie była używana przez około pół roku, to warto również przeprowadzić serwis niezależnie od tego, kiedy ostatnio to robiliśmy. Jeżeli długo nie korzysta się z klimatyzacji, to nagromadzona wilgoć powoduje nieprzyjemne zapachy w kabinie i zbieranie się pleśni na elementach układu. Dzięki naszej pomocy Twoje Volvo znów będzie komfortowe i w pełni sprawne.

Serwis klimatyzacji Volvo Warszawa

Naprawa klimatyzacji Volvo Warszawa

Naprawa Regeneracja Kopresor klimatyzacji Volvo Warszawa

Skraplacz klimatyzacji Volvo Warszawa

Ozonowanie klimatyzacji Volvo Warszawa

Odgrzybianie klimatyzacji Volvo Warszawa

Galeria Volvo

Serwis godny Twojego zaufania

Poznaj opinię naszych klientów:

Marcin K

Do serwisu trafiłem dzięki mojej żonie, która od lat serwisuje tam swój samochód. Przyjechałem na wymianę rozrządu, ponieważ uważałem, że hałas dochodzący z silnika spowodowany jest właśnie zużyciem tego elementu. Mechanik jednak szybko zdiagnozował, że przyczyną jest uszkodzone łożysko alternatora - dzięki czemu uniknąłem dużego wydatku. Dowiedziałem się, że rozrząd w moim samochodzie jest na łańcuchu i jest bardzo wytrzymały.Przy okazji sprawdzono stan techniczny całego samochodu i zasugerowano mi też od razu wymianę zużytego wahacza. Super podejście do klienta.
Serwis Samochodów Saab Volvo Warszawa
5
2020-03-20T13:30:03+03:00
Do serwisu trafiłem dzięki mojej żonie, która od lat serwisuje tam swój samochód.

Paweł Wawer

Bardzo profesjonalny i wszechstronny serwis, który nie naciąga klientów na niepotrzebne naprawy i kompleksowo diagnozuje Saaby komputerem Tech2, a nie skanerem do wszystkich aut. Nigdy się nie oszukałem na tym miejscu. Serwisuję tu 2 Saaby od kilku lat. Ostatnio oprócz standardowego przeglądu naprawiali mi bagażnik, który nie chciał się otwierać oraz oświetlenie. Usługa wykonana natychmiast bez zbywania mnie i przekładania na inny termin. Panowie wiedzą, co może poczekać, a co trzeba zrobić bez zwłoki. Ceny nie najniższe, ale usługi wykonane na bardzo dobrym poziomie.
Nawet taksówkę zamówią - jeśli potrzeba. Polecam z czystym sumieniem.
Serwis Samochodów Saab Volvo Warszawa
5
2020-03-20T13:27:17+03:00
Bardzo profesjonalny i wszechstronny serwis, który nie naciąga klientów na niepotrzebne naprawy i kompleksowo diagnozuje Saaby komputerem Tech2, a nie skanerem do wszystkich aut.

Ewa Latek

Rewelacyjny, fachowy i uczciwy warsztat 🙂 10/10! + przemiła obsługa 🙂 Dziękuję i pozdrawiam!
Serwis Samochodów Saab Volvo Warszawa
5
2020-03-20T13:36:52+03:00
Rewelacyjny, fachowy i uczciwy warsztat 🙂 10/10! + przemiła obsługa 🙂 Dziękuję i pozdrawiam!

Eli Marków

Przyjeżdżam do Lemon Car ze swoim autem już od kilku lat. Odpowiada mi wysoki poziom obsługi klienta i szybka i trafna diagnoza usterek za każdym razem. Wiem za co płacę i dlaczego, a do tego nie ma opóźnień. Polecam serwis innym użytkownikom.
Serwis Samochodów Saab Volvo Warszawa
5
2020-02-24T12:44:30+03:00
Przyjeżdżam do Lemon Car ze swoim autem już od kilku lat. Odpowiada mi wysoki poziom obsługi klienta i szybka i trafna diagnoza usterek za każdym razem. Wiem za co płacę i dlaczego, a do tego nie ma opóźnień. Polecam serwis innym użytkownikom.

Marek Piechota

Super diagnostyka i serwis. Przekazane wyczerpujące informacje odnośnie zakresu naprawy i kosztów. Szybki termin realizacji. Pełen profesjonalizm. Zdecydowanie najlepszy serwis w Warszawie. Polecam.
Serwis Samochodów Saab Volvo Warszawa
5
2020-02-24T12:41:20+03:00
Super diagnostyka i serwis. Przekazane wyczerpujące informacje odnośnie zakresu naprawy i kosztów. Szybki termin realizacji. Pełen profesjonalizm. Zdecydowanie najlepszy serwis w Warszawie. Polecam.

Magda Kryza

Jestem bardzo zadowolona z profesjonalnej obsługi mojego Saaba w lemon car. Mój Saabik przestał jeździć, zapaliły się kontrolki itp. Okazało się, że cim się popsuł. Na szczęście Panowie mieli na miejscu drugi i auto udało się naprawić jednego dnia. Jeżdżę już trzeci miesiąc i wszystko ok. Polecam bardzo.
Serwis Samochodów Saab Volvo Warszawa
5
2020-03-20T13:32:15+03:00
Jestem bardzo zadowolona z profesjonalnej obsługi mojego Saaba w lemon car. Mój Saabik przestał jeździć, zapaliły się kontrolki itp. Okazało się, że cim się popsuł. Na szczęście Panowie mieli na miejscu drugi i auto udało się naprawić jednego dnia. Jeżdżę już trzeci miesiąc i wszystko ok. Polecam bardzo.

Filip Grądziel

Bez wahania daję 5. Panowie znają się na SAABolotach. Czuć, że robią to z pasją. Serwis również na wielki +. Nie dziwne, że przyjeżdżają tam naprawiać auta ludzie z całej Polski. Polecam!
Serwis Samochodów Saab Volvo Warszawa
5
2020-03-20T13:31:37+03:00
Bez wahania daję 5. Panowie znają się na SAABolotach. Czuć, że robią to z pasją. Serwis również na wielki +. Nie dziwne, że przyjeżdżają tam naprawiać auta ludzie z całej Polski. Polecam!

Bartosz Listwan

Cokolwiek nie dzieje się z twoim saabem, tutaj naprawią wszystko. Miałem na początku problemy z elektroniką i czujnikiem wycieraczek, przez 2 lata nikt (łącznie z autoryzowanym serwisem) nie był w stanie tego rozwiązać. Tutaj zrobili wszystko po jednej wizycie.
Najlepszy serwis saaba
Serwis Samochodów Saab Volvo Warszawa
5
2020-03-20T13:35:24+03:00
Cokolwiek nie dzieje się z twoim saabem, tutaj naprawią wszystko. Miałem na początku problemy z elektroniką i czujnikiem wycieraczek, przez 2 lata nikt (łącznie z autoryzowanym serwisem) nie był w stanie tego rozwiązać. Tutaj zrobili wszystko po jednej wizycie. Najlepszy serwis saaba

Paweł Kowalik

Warsztat wręcz stworzony dla pasjonatów marki SAAB. Obsługa serdeczna i rzeczowa. Kontakt na najwyższym poziomie. Panowie w sposób kompleksowy zajęli się tym, czemu inne serwisy nie podołały. Skrupulatnie wybadali usterki i za jednym zamachem usunęli je wszystkie. Sami z siebie dokładnie pokazali wymontowane komponenty, poinformowali o zakresie i metodzie naprawy. Pro! Moje 9-3 cabrio już znalazło swój warsztat.
Serwis Samochodów Saab Volvo Warszawa
5
2020-03-20T13:34:35+03:00
Warsztat wręcz stworzony dla pasjonatów marki SAAB. Obsługa serdeczna i rzeczowa. Kontakt na najwyższym poziomie.

Konrad Klimkowski

Saab niesprawny? Tylko tu go oddaj. Naprawy szybkie, profesjonalne, dobre.
Serwis Samochodów Saab Volvo Warszawa
5
2020-03-20T13:35:58+03:00
Saab niesprawny? Tylko tu go oddaj. Naprawy szybkie, profesjonalne, dobre.
5
10
Serwis Samochodów Saab Volvo Warszawa