Rozrząd to jeden z najważniejszych układów, umożliwiających pracę silnika spalinowego. Dzięki rozrządowi do silnika dostarczane jest powietrze i usuwane są z niego spaliny. Od właściwej pracy rozrządu zależy kultura pracy silnika, moc, spalanie i emisja szkodliwych związków.
Wymiana rozrządu w Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 to czynność eksploatacyjna, o której musi pamiętać każdy kierowca. Jej zaniechanie może doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika. Wymiana rozrządu nie należy do tanich czynności, ale wykonuje się ją raz na kilka lat. Dzięki niej można cieszyć się bezproblemową pracą jednostki napędowej.
Do napędu rozrządu w samochodach Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 stosuje się paski oraz łańcuchy rozrządu. Układ rozrządu steruje urządzeniami, które zapewniają dopływ mieszanki paliwowo powietrznej i powietrza do cylindrów, a także zajmują się usuwaniem produktów spalania.
W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa (benzynowych i wysokoprężnych), rozrząd napędza pompę wysokiego ciśnienia. Jej zadaniem jest sprężanie paliwa do wysokiego ciśnienia, nim zostanie ono podane do wtryskiwaczy. Poza tym rozrząd napędza też pompę wody (zapewniającą obieg cieczy chłodzącej w układzie chłodzenia) i pompę oleju (odpowiedzialną za utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia oleju silnikowego).
W silnikach Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 rozrząd znajduje się w głowicy silnika. Pasek lub łańcuch łączy koło pasowe, zamontowane na wale korbowym, z kołem napędowym wałka rozrządu. Często stosuje się dwa wałki rozrządu (DOHC), gdzie jeden steruje pracą zaworów ssących, a drugi wydechowych. Na wałku rozrządu znajdują się specjalnie wyprofilowane krzywki. Kiedy wałek się obraca, powodują one otwieranie i zamykanie zaworów. Pasek rozrządu znajduje się na zewnątrz silnika (pod pokrywą ochronną). Łańcuch rozrządu jest zabudowany we wnętrzu silnika.
W trakcie typowej wymiany rozrządu w silnikach Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 montuje się nowy pasek i napinacz. Poza tym wymiany wymagają rolki napinające, rolki prowadzące, śruby i szpilki. W trakcie wymiany rozrządu montujemy również nową pompę cieczy chłodzącej. W trakcie wymiany łańcucha wymienia się łańcuch, elementy prowadzące – ślizgi, hydrauliczny napinacz, a także koła zębate.
Rozrząd wymienia się co określoną liczbę kilometrów przebiegu, albo co określoną liczbę lat, jeśli określony przebieg nie został w tym czasie osiągnięty. Zalecane są przeglądy paska co określoną liczbę kilometrów, aby skontrolować jego stan. Graniczna data wymiany paska jest wówczas określana w latach.
Jeśli dojdzie do zaolejenia paska rozrządu (na przykład na skutek wycieku oleju silnikowego z uszkodzonych uszczelniaczy wału korbowego, albo wałków rozrządu) trzeba wymienić rozrząd, choć jeszcze nie osiągnął on odpowiedniego przebiegu lub czasu. Pasek niszczy także paliwo, detergenty i płyn chłodniczy. Pasek zabrudzony wymienionymi substancjami może pęknąć.
W silnikach Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 rozrząd łańcuchowy jest w większości przypadków bezobsługowy i powinien wystarczyć na całe techniczne życie silnika. Wymianę dokonujemy tylko w przypadku objawów awarii. Objawami zużycia łańcucha mogą być głośna praca (np. grzechotanie dochodzące z okolic łańcucha), nierównomierna praca silnika (zwłaszcza na wolnych obrotach), wypadanie zapłonów czy zaświecenie się kontrolki silnika wynikające z utraty synchronizacji między odczytami czujników obrotu wału korbowego i wałka rozrządu.
W przypadku wymiany Łańcucha rozrządu w Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 usługa jest bardziej skomplikowana, niż w przypadku paska. Rozrząd na łańcuchu znajduje się wewnątrz silnika i dojście do niego wymaga demontażu wielu elementów. Przy wymianie rozrządu na łańcuchu trzeba też wymienić olej silnikowy i filtr oleju.
Wymiana rozrządu jest bardzo ważna i nie można jej zaniechać. Zaniedbanie terminowej wymiany paska, albo tolerowanie jego zaolejenia, spowoduje jego pęknięcie. Efektem pęknięcia paska będzie całkowity brak synchronizacji w pracy poszczególnych elementów silnika. W najłagodniejszym przypadku dojdzie do pokrzywienia tłoków, w najgorszym do zniszczenia zaworów, tłoków, głowicy i korbowodu silnika. Jeśli naprawa w ogóle będzie możliwa, to jej koszty kilkunastokrotnie przekroczy koszt wymiany rozrządu. W przypadku łańcucha może dojść do jego rozciągnięcia i przeskoczenia, co wpłynie destrukcyjnie na zębate koła pasowe.
Paski rozrządu służą najdłużej w Volvo eksploatowanych przede wszystkim na trasach. Nie wolno tolerować wycieków oleju silnikowego, paliwa oraz innych płynów, takich jak detergenty i płyn chłodniczy, które niszczą pasek. Zawsze trzeba montować osłonę paska. Zużyte dwumasowe koło zamachowe oraz wyeksploatowany rozrusznik wpływają na przyspieszone zużycie paska rozrządu. Pasek niszczy też gwałtowne ruszanie i sportowa jazda.
W rozrządach łańcuchowych bardzo ważne jest utrzymywanie odpowiedniego poziomu oleju silnikowego i jego systematyczna wymiana. Poza tym dbanie o właściwą kondycję silnika i unikanie jego przeciążeń na skutek sportowej jazdy.
W trosce o kondycję układu rozrządu Volvo XC40, XC60, XC70, XC90, należy przestrzegać zaleceń Serwisu Volvo Lemon Car Warszawa w kwestii procedur wymiany. Możemy zawsze liczyć na pomoc ze strony najlepszych mechaników z Serwisu Volvo Lemon Car Warszawa. Dzięki nam można korzystać z szybkich i sprawnych wymian, a także z doradztwa jak poprawnie eksploatować i serwisować Volvo.
Wymiana paska rozrządu – Serwis Warsztat Warszawa Volvo
Wymiana łańcucha rozrządu – Serwis Warsztat Warszawa Volvo