Płyny eksploatacyjne zapewniają właściwe działanie poszczególnych układów Volvo XC40, XC60, XC70, XC90. We współczesnych samochodach Volvo – bardzo zaawansowanych technologicznie , płyny eksploatacyjne są płynną częścią każdego układu. Zaniechanie regularnych wymian płynów eksploatacyjnych zawsze wiąże się z szeregiem problemów. W większości przypadków, wymagających bardzo drogich inwestycji w naprawy. Jednak można tego uniknąć.
W przypadku większości płynów eksploatacyjnych w samochodach Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 określone są terminy ich wymiany. Czasami są one bardzo optymistyczne (long life) i dla własnego bezpieczeństwa, należy je zdecydowanie skrócić..
Czym grozi nieterminowa wymiana oleju silnikowego w VolvoXC40, XC60, XC70, XC90 ?
Stary, zużyty olej silnikowy, stanowi bardzo duże zagrożenie dla silnika i jego osprzętu. Zbierają się w nim zanieczyszczenia, z całego silnika (np. sadza).
Filtr oleju odprowadza zanieczyszczenia tylko do ok. 17 tys. km przebiegu.Olej traci właściwości antykorozyjne, a zawarte w nim dodatki czyszczące nie są w stanie rozpuszczać zanieczyszczeń nisko i wysokotemperaturowych. Olej nie jest w stanie odpowiednio smarować pracujących części, przez co następuje ich przyspieszone zużycie.Wzrasta temperatura wewnątrz silnika. Olej jest stale rozrzedzany niewielkimi ilościami paliwa, przez co traci swoje właściwości smarne. Na skutek złego smarowania może dojść do uszkodzenia panewek i innych elementów mechanicznych.
Stary olej nie jest w stanie wytworzyć ochronnego filmu pomiędzy pracującymi częściami, przez co dochodzi do bezpośredniego tarcia i przyspieszonego zużycia. Silnik pracuje znacznie głośniej.Zanieczyszczony olej utrudnia rozruch, nie tylko w niskich temperaturach. Trzeba liczyć się z możliwością przyspieszonego zużycia łańcucha rozrządu (np. na skutek niewłaściwej pracy napinacza hydraulicznego), układu korbowo tłokowego, układu zmiennych faz rozrządu, a także osprzętu, np. turbosprężarki. Może dojść do zapchania smoka olejowego, a przez to do utrudnionej pracy układu smarowania.
Olej silnikowy należy wymieniać razem z filtrem oleju co 15 tys. km przebiegu, a jeśli auto jeździ głównie po mieście, albo posiada instalację gazową, to co 10 tys. km przebiegu.Czym grozi nieterminowa wymiana oleju przekładniowego w skrzyni automatycznej Aisin w VolvoXC40, XC60, XC70, XC90 ?Nieterminowa wymiana oleju przekładniowego w skrzyni prowadzi do uszkodzenia tego bardzo drogiego mechanizmu.
Olej przekładniowy w automacie starzeje się, tak samo, jak olej silnikowy. Dzieje się to jednak nieco wolniej, ze względu na to, że olej przekładniowy nie ma styku z paliwem.Stary olej traci swoje właściwości smarne i chłodzące, jest coraz bardziej zanieczyszczony, jest w nim coraz więcej opiłków metalu.
Stary olej w automatycznej skrzyni biegów prowadzi do niewłaściwej pracy skrzyni (szarpania przy zmianie biegów, uślizgów, niemożności wrzucenia biegu, hałaśliwej pracy), a w konsekwencji do awarii. Trzeba pamiętać o tym, że naprawa automatycznej skrzyni biegów jest bardzo droga.
Producent samochodu powinien podać interwał wymiany oleju przekładniowego, np. co 30 lub co 60 tys. km przebiegu. Spotykane są sytuacje, w których producent samochodu nie zaleca wymiany, twierdząc, że olej przekładniowy powinien wystarczyć na cały okres eksploatacji pojazdu (czyli, zgodnie z założeniem, na 150 – 200 tys. km przebiegu). W takim przypadku warto sprawdzić zalecenia serwisowe producenta skrzyni biegów.
Czym grozi nieterminowa wymiana oleju przekładniowego w skrzyni manualnej w VolvoXC40, XC60, XC70, XC90 ?
Olej przekładniowy w skrzyni manualnej również trzeba wymieniać. Czasem okazją do tego są naprawy, np. wymiana sprzęgła.
Stary olej przekładniowy w manualnej (ręcznej) skrzyni biegów powoduje problemy z wrzucaniem biegów (zwłaszcza zimą, gdy olej jest mocno zgęstniały po postoju), hałaśliwą pracę skrzyni biegów, przyspieszone zużycie mechanizmów, na których nie ma filmu olejowego.
Olej przekładniowy w skrzyni manualnej powinno się wymieniać co 100 tys. km przebiegu.
Czym grozi nieterminowa wymiana płynu hamulcowego w Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 ?
Czym grozi nieterminowa wymiana płynu chłodniczego w Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 ?
Uniwersalny płyn chłodniczy starzeje się w ciągu 2 albo najdalej, 3 lat. Po upływie tego czasu traci właściwości antykorozyjne (co może narazić chłodnicę na korozję), może zacząć się pienić, a także nie zapewniać odpowiednich warunków pracy układu chłodzenia.O wiele dłużej służą koncentraty, zalecane przez producentów samochodów, które po odpowiednim rozcieńczeniu wodą zdemineralizowaną, mogą być używane nawet przez 8 – 10 lat.
Jednak, jeśli w układzie są wycieki, a kierowca uzupełnia spore ubytki płynu wodą zdemineralizowaną, płyn może już nie być odporny na mróz (jego zamarznięcie może spowodować szereg poważnych uszkodzeń), ze względu na zbyt dużą zawartość wody, a zbyt małą koncentratu.Płyn uniwersalny należy wymieniać co 2 albo 3 lata. Koncentrat zalecany przez producenta samochodu – zgodnie z jego zaleceniami, ale przed każdą zimą należy sprawdzać odporność na zamarzanie (za pomocą aerometru) i w razie zbyt niskiej odporności, dolać koncentratu, a nie wody zdemineralizowanej.
Bez problemu można zastosować gotowy płyn uniwersalny zamiast koncentratu, ale jego parametry muszą być jak najbardziej zbliżone do parametrów zalecanego koncentratu.Czym grozi nieterminowa wymiana płynu wspomagania kierownicy w Volvo XC40, XC60, XC70, XC90?W niektórych modelach aut producenci w ogóle nie zalecają wymiany płynu, a jedynie regularną kontrolę jego poziomu i sprawdzanie stanu płynu (pod kątem zanieczyszczeń, zgęstnienia, zmiany koloru na czarny itd.).
Tymczasem olej przekładniowy zużywa się tak samo, jak inne oleje, stosowane w samochodzie. Dlatego, jeśli producent nie zaleca jego terminowej wymiany, należy wymieniać go co 60 albo co 100 tys. km przebiegu.Stary, zgęstniały, zanieczyszczony płyn wspomagania powoduje problemy z działaniem układu wspomagania, może również doprowadzić do uszkodzenia pompy wspomagania, czyli najdroższej części układu.
Czym grozi nieterminowa wymiana oleju w dyferencjałach i w wałach napędowych w VolvoXC40, XC60, XC70, XC90 ?
Posiadacze Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 z napędem na cztery koła, powinni pamiętać o wymianie oleju w dyferencjałach, wałach napędowych i skrzyniach rozdzielczych. Powinno się to robić także w pojazdach z napędem na tylną oś i w autach sportowych. Stary olej powoduje przegrzewanie się i przyspieszone zużycie metalowych elementów. W przypadku aut terenowych, olej jest narażony na przedostanie się do niego wody i zanieczyszczeń, które mogą doprowadzić do przyspieszonego zużycia i zatarcia mechanizmów.
Czym grozi nieterminowa wymiana płynu do spryskiwaczy w Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 ?
W przypadku tego płynu, także musimy pamiętać o jakości, oraz o tym, aby przed mrozami wymienić płyn na zimowy (jeśli w zbiorniczku jest dużo płynu letniego, można do niego wlać zimowy koncentrat). Dlaczego jakość jest ważna? Płyn niskiej jakości może blokować dysze spryskiwaczy, zwłaszcza w ciśnieniowych systemach spryskiwania reflektorów ksenonowych. Nieterminowa wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy może spowodować zamarznięcie płynu. Spowoduje to problemy z oczyszczaniem szyby, a w niektórych przypadkach może prowadzić do rozsadzenia zbiorniczka i innych elementów układu spryskiwania (np. przewodów).
Stosowanie starego płynu AdBlue może uszkodzić układ SCR w Volvo XC40, XC60, XC70, XC90.
Wymogi ekologiczne sprawiły, że we współczesnych samochodach Volvo XC40, XC60, XC70, XC90 z silnikami wysokoprężnymi D3,D3,D5 stosuje się płyn – AdBlue (w autach z układami selektywnej redukcji katalitycznej SCR)
Jeśli samochód nie jest eksploatowany przez długi czas (np. stoi ponad rok), albo wlano do jego zbiorniczka stary płyn AdBlue, może doprowadzić to do uszkodzeń bardzo kosztownego układu SCR. Stosowanie płynu AdBlue złej jakości (np. z nieznanego źródła albo od producenta, który nie stosuje norm ISO) może spowodować zniszczenie pompy układu SCR.
Na szczęście możemy zawsze liczyć na pomoc ze strony najlepszych mechaników z Serwis Volvo Lemon Car Warszawa. Dzięki nam można korzystać z szybkich i sprawnych wymian, a także z doradztwa przy wyborze odpowiednich płynów i części.